Friday, 8 November 2013

Pendidikan Tunjang Pembangunan Negara

Falsafah pendidikan negara yang memfokuskan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi, dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan.  Hal ini bertujuan untuk melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan pembangunan negara.

Berdasarkan penyelidikan dan penilaian yang mendalam dan menyeluruh terhadap sistem pendidikan semasa di Malaysia, Kerajaan telah menghasilkan Pelan Pembangunan Pendidikan Negara yang berhasrat agar rakyat Malaysia  dapat meneroka dan merintis peluang yang lebih meluas ke arah menghasilkan rakyat yang berpendidikan tinggi dan berdaya saing. Pendidikan sememangnya memainkan peranan penting dalam perkembangan ekonomi dan pembangunan sesebuah negara. Dalam situasi ekonomi global masa ini, kejayaan sesebuah negara bergantung pada pengetahuan, kemahiran dan kompetensi yang dimiliki oleh rakyatnya sekaligus dapat menjana ekonomi dengan pesat demi kemakmuran negara. Hal ini akan meningkatkan kualiti hidup masyarakat sekaligus menjadikan masyarakat yang bergiat aktif dalam pelbagai bidang dan menyumbang kepada pembangunan negara.


Apabila kerajaan ingin mentransformasikan pendidikan negara secara automatiknya kerajaan  ingin transformasikan Malaysia ke arah negara berpendapatan tinggi dan maju dalam pelbagai aspek. Pelan pendidikan yang telah digubal bukan sahaja mentransformasikan rakyat ke arah lebih baik, tetapi ia juga bertujuan memupuk semangat perpaduan rakyat sekaligus dapat memajukan negara dan menaikkan taraf negara Malaysia ke arah global. Oleh itu, pendidikan sememangnya merupakan tunjang kepada pembangunan negara.

No comments:

Post a Comment